22. toukokuuta 2016

Lehtikämmekkäät osa 2.

Malli: Netti-ET:ssä ilmestynyt otsikolla "Neulo kämmekkäät",
mallin suunnittelija Susanna Mertsalmi. 
Olen tulostanut ohjeen syksyllä 2013 eikä sitä löydy enää ainakaan ET:n sivuilta. 
Lanka: Keväänvihreä Novita Nalle
Puikot: 3,00mm Cubics
Menekki: 40g
Fiilis: Oi!

Neuloin syksyllä 2013 nämä kämmekkäät itselleni vaaleanpunaisena, ja väristään huolimatta (sävy on jotenkin..ei niin mieleinen) olen käyttänyt niitä todella paljon. Olen huomannut, että tämä malli suojaa hyvin sormia ja Nalle on juuri sellainen sopivan lämpöinen lanka kevään ja syksyn keleille kun ei vielä tarvitse lapasia mutta kädet kaipaavat jotain suojaa.

Innostuin kaivamaan ohjeen esiin kansiostani parisen viikkoa sitten. Onneksi olin pitänyt siitä suht. hyvää huolta, koska en löytänyt sitä enää netistä! Ainakaan sieltä, mistä sen alunperin bongasin, eli netti-ET:n sivuilta. Jos joku tietää, mistä ohjeen löytää vielä sähköisessä muodossa, minulle saa vinkata. Haluan ehdottomasti tulostaa itselleni puhtaan version, jonka paperin reunat eivät ole täynnä muistiinpanoja kaikkeen satunnaiseen asiaan liittyen. Novitan sivut voisivat olla yksi paikka mistä tätä voisi kaivella, mutta tähän hetkeen en jaksanut alkaa käymään ohjeita lävitse. Toinen vaihtoehto voisi olla ottaa yhteyttä suoraan suunnittelijaan..?


Väriksi valikoitui tällä kertaa ihanan keväinen vihreä, jota minulla oli kerä jemmassa. Kerästä jäi vielä, joten voi olla että toiset samanmoiset siitä vielä tikutellaan. Jostain syystä minulla on tänä keväänä hirveä innostus vihreään väriin; olen mm. suunnitellut virkkaavani vihreän maton olohuoneeseen. Joten voisin kuvitella käyttäväni tämän värisiä kämmekkäitä. Nämä tosin ovat lähdössä yhdelle ystävistäni lahjaksi.. :)

Kämmekkäiden malli on mielestäni tosi kiva ja vihreä väri tuo mieleeni koivun juuri puhjenneet lehdet. Pitsineule on helppo ja sen oppii nopeasti ulkoa. Edelleen näiden neulomiseen jää koukkuun, on pakko saada tehdä vielä pari riviä tai yksi mallikerta lisää. Normaalista poiketen nämä kämmekkäät neulotaan sormista ranteeseen päin, mikä tekee pitsineuleen muodosta kauniisti kättä myötäilevän. Ohjeesta poiketen neuloin ranteeseen vielä yhden mallikerran lisää, joten nämä suojaavat hyvin ranteita. Kämmenpuolella on neulottu sileää ja 1o2n resoria. Näissä on aukkopeukalo.


Kämmekkäät valmiina siis! Olen tänä vuonna ottanut tavoitteekseni saada kaikki lahjamuistamiset valmiiksi hyvissä ajoin ja toistaiseksi ainakin hyvin menee. Suunnitelmissa olisi tehdä ainakin kahdet sukat, yhdet tai kahdet huovutetut tossut, pikkutytön neuletakki, parit lapaset ja varmaan vielä vaikka mitä muuta joten tekemistä riittää edelleen. Mutta fiiliksen mukaan mennään tänä vuonna. Ei enää väkisin tekemistä mulle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi tekee minut iloiseksi! ^^